ADI-2/4 Pro SE
Kód: RME014Detailní popis produktu
RME ADI-2/4 Pro SE je všestranný kompaktní 2in/4out AD/DA převodník s DSD Hi-End parametry, který nabízí převod analogového signálu z/do digitálních formátů S/PDIF, AES a ADAT. Kompatibilní s Mac / PC / iOS.
- Špičkový AD/DA převodník ve studiové kvalitě
- Dvojitý high-end sluchátkový zesilovač se symetrickým výstupem 4,4mm Pentacomm
- Universální dálkový ovladač MRC
- Trigger out pro ovládání externích zařízení (zesilovač, preamp apod)
- USB DAC převodník pro hi-fi poslech z počítače
- DSD rekordér a přehrávač
- Konvertor digitálních formátů
- Hi-end rozhraní pro měřící aplikace se samplovací frekvencí až 768 kHz
- Zpracování signálu na bázi DSP
- AD / DA frontend a sluchátkový zesilovač pro iPad / iPhone
- Rozměry: 215 x 44 x 130 mm
- Hmotnost: 1 kg
SE je cenově dostupná, vylepšená verze ADI-2 Pro, která odstraňuje některá omezení, na která zákazníci v průběhu let poukazovali. Převodník byl celkově vylepšen a zjednodušen mnoha změnami v hardwaru. Základní design a funkce jsou totožné, zůstává „Pro“, ale v designu DAC s typickými podstavci. Kryt je o 3 cm hlubší, což bylo nejen nutné kvůli mnoha doplňkovým komponentům, ale převodník i lépe vypadá.
Rozdíly mezi ADI-2 Pro a ADI-2 SE
Sluchátka – výkon a šum
SE nyní používá 4 x OPA1622 místo 6 x OPA1688. To zvyšuje výstupní výkon na 2,1 wattu (32 ohmů) na kanál, symetricky 3,4 wattu. Kromě toho se snížil šum na pozadí. Oboje dává smysl: v posledních letech přišla na trh velmi dobrá sluchátka s poměrně nízkou citlivostí (Dan Clark Audio Aeon a Stealth, různá HiFiMan, Hedd, Audeze...). U těch musíte skoro nastavit maximální výstupní výkon pro běžnou hlasitost, ale pak už nezbývá rezerva například na zvýšení basů. Vyvážený režim pomáhá Pro se středně impedančním HEDD, ale bohužel ne s nízkoimpedančními planáry.
Díky šumu na pozadí OPA1688 v Pro je použití výstupu TRS s IEM méně ideální, a to i v režimu nízké spotřeby. Šum je tam -111 dBu. SE má režim IEM, který omezuje výstupní úroveň na +1 dBu a snižuje šum pozadí na -117 dBu (viz také referenční úroveň IEM níže). Oproti Pro má SE výhodu 6 dB při použití IEM.
Sluchátka – symetrický režim
Pro se osvědčil při používání symetrických sluchátek díky pokročilému symetrickému režimu Advanced Balanced Mode, který využívá všechny 4 kanály DA. Tento atraktivní a neobvyklý koncept má však také nevýhody:
- Sluchátka a XLR nelze používat současně, protože se používají všechny DA. To byl většinou problém například pro studiové uživatele, kteří preferují dva nezávislé symetrické stereo výstupy.
- Kvůli polaritě a fázi musí být Line Out XLR dokonce ztlumeny
- Adaptérové kabely 2 x TRS na TRRS, XLR-4, Pentaconn nebo 2 x XLR jsou velmi těžko dostupné
SE nyní používá nový design, nazvaný True Balanced Mode. Využívá analogové přepínání fází, takže symetrická sluchátka potřebují jako zdroj pouze jeden DAC. Po DAC jsou symetrické signály směrovány zpět na symetrické vstupy sluchátkového zesilovače sluchátek přes několik relé takovým způsobem, že výsledkem je vyvážený režim. K záměně polarity nedochází vložením fázově invertujícího stupně, nesymetricky pouze do jedné části symetrické signálové cesty, ale bez jakýchkoliv dalších aktivních komponentů v rámci stále plně symetrické signálové cesty – pouhým přehozením linek. V symetrickém režimu tedy neexistuje žádný vliv, který by mohl zvuk jakkoli ovlivnit (jediná ‚nevýhoda‘ je, že k tomu bylo nutné přidat 3 relé).
Kromě toho je Phones Out 1/2 interně navržen a zapojen úplně stejně jako Phones 3/4. U Pro je také přepínání úrovní zadního XLR v této signálové cestě, což může uživatele zmást, protože v nabídce displeje se objevují další referenční úrovně. Celá konfigurace a ovládání nového True Balanced Mode jsou výrazně zjednodušeny, a to i pro DSP. Jako jasné znamení, že SE je 'oficiální' symetrický sluchátkový zesilovač, dostal 4,4mm zásuvku Pentaconn mezi dvěma zásuvkami TRS (kde bylo dřive uvedeno BAL). Pentaconn se rozšířil poměrně rychle a podporuje přímý symetrický provoz – nejsou potřeba žádné adaptéry. Má také spínací kontakt, díky kterému SE automaticky aktivuje symetrický režim. Výstupy TRS Phones také fungují jako dříve jako symetrické sluchátkové a linkové výstupy. Velmi užitečné s kabely TRS ve studiu nebo pro nastavení měření.
Analogový vstup
SE by také mělo jít o krok dále, pokud jde o technologii měření. Proto byl vybaven čipem AD převodníku ES9822Pro. RME používá vybrané čipy, které dosahují minimálně 121 dB SNR s odchylkou menší než 0,5 dB mezi dvěma kanály. V SNR je SE jen o málo lepší než Pro. Ale výrazně lepší, pokud jde o šum nad 40 kHz (příručka kapitola 34.10), a mnohem lepší, pokud jde o THD blízko plné úrovně (příručka kapitola 34.18), a tedy i když je třeba měřit THD+N (> 118 dB).
Analogový frontend je téměř nezměněn, ale používá drahý OPA1612 na vstupu pro dosažení maximálního odstupu signálu od šumu a nejnižšího THD při vysokém zisku (což je na Ref Level +1 dBu).
Aby bylo možné dosáhnout maximálních hodnot výkonu a také přizpůsobit použití jako vstup gramofonu RIAA MM, vstupní impedance se zvýší na 47 kOhm nevyváženě. Kromě toho byly částečně opuštěny předchozí referenční úrovně, viz také DA. Stále je +24 dBu, +19 dBu a +13 dBu. Pak ale následuje +7 dBu a +1 dBu, tedy i 6 dB kroky a o jednu úroveň více než dříve, takže trim digitálního vstupu zcela pokryje tyto rozsahy. O 3 dB vyšší citlivost oproti Pro není mnoho, ale pomáhá. Zejména proto, že na této úrovni je stále dosahováno SNR 119 dB.
Pro aplikaci RIAA je vstupní citlivost interně zvýšena na -2,5 dBu, což má za následek odstup signálu od šumu asi 80 dB s typickým MM gramofonem – s headroom 15 dB. Toho lze dosáhnout pomocí digitálního zisku, protože analogový vstupní stupeň má extrémně nízký šum. MC (Moving Coil) není podporován (potřebuje větší zisk a jinou vstupní impedanci. Může fungovat s pasivním transformátorem MC na MM, ale toto jsme nezkoušeli).
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.